Audyt SEO

Lemur Studio > Audyt SEO

Audyt SEO to szereg badań i analiz mających na celu zebranie najważniejszych informacji dotyczących poziomu dostosowania witryny do wyszukiwarki Google. Analiza SEO strony www obejmuje szeroki zakres elementów, które są istotne z punktu widzenia botów wyszukiwarek. Audyt strony internetowej można podzielić na dwa podstawowe segmenty, a mianowicie działania zewnętrzne (off-site) oraz wewnętrzne, na stronie (on-site). Każdy z tych etapów wymaga wykorzystania wielu narzędzi analitycznych oraz wiedzy z zakresu poprawności kodu, jak i SEO. Audyt serwisu zawiera wykaz błędów oraz wskazówki, które należy uwzględnić, aby znacząco poprawić widoczność w sieci. Zwykle ma on format obszernego dokumentu, w którym zawiera się mnóstwo informacji na temat obecnego stanu witryny i kwestii, które należy poprawiać.

Podstawowe zagadnienia audytu SEO

W zależności od rodzaju witryny audyty SEO mogą się od siebie różnić. Inaczej będzie wyglądał dokument dotyczący liczącego setki produktów sklepu internetowego, a inaczej małej witryny informacyjnej. Istnieją jednak pewne zagadnienia, które pozostają wspólne dla każdego przypadku.

Analiza SEO

Badanie stron www ma na celu dokładne prześwietlenie wszystkich aspektów, które wpływają na widoczność w sieci. Mamy tutaj do czynienia nie tylko z konstrukcją witryny oraz jej zawartością, ale także działaniami zewnętrznymi oraz historią domeny. Zagadnienia te dzielimy zwykle na:

Budowa serwisu oraz content w nim zawarty to elementy, które są jednymi z czynników, które wpływają na finalną ocenę strony www przez boty Google. Podczas audytu bierzemy pod uwagę mi.in. nasycenie słów kluczowych, linkowanie wewnętrzne, unikalność treści oraz jej struktura, nagłówki Hx oraz UX. Niezwykle istotna jest także analiza meta tagów na stronie obecność przyjaznych URLi. Kolejnym czynnikiem, który dokładnie sprawdzamy, jest historia domeny oraz wystąpienie ewentualnych kar nałożonych przez wyszukiwarkę za niedozwolone działania.

Na te elementy inaczej niż w przypadku działań wewnętrznych nie zawsze mamy wpływ. Mowa tu w szczególności o profilu linków przychodzących. Kierując odpowiednio zaplanowaną kampanię np. artykułów sponsorowanych, można pozyskać wartościowe linki zwrotne. Niestety nie można kontrolować tego procesu w stu procentach. Użytkownicy nadal mogą samodzielnie dzielić się odnośnikami do witryny i zamieszczać je na różnych portalach. Niekoniecznie przynoszą one wartościowy ruch oraz szansę na lepsze pozycje w postrzeganiu algorytmu Google. Ważne, aby uważnie prześledzić backlinki domeny, aby w przyszłości zdywersyfikować ich pochodzenie.

Ocena rynku SEO i konkurencji

Powyżej wymieniliśmy podstawowe pojęcia, które wchodzą w skład profesjonalnego audytu SEO. Oprócz elementów, które są ściśle związane z samą witryną oraz jej powiązaniem z innymi serwisami, bardzo istotne jest zbadanie konkurencji. Jest to kluczowa kwestia, ponieważ od wyników tych badań i zebranych wniosków zależy budowanie strategii pozycjonowania. Liczba konkurentów i ich aktualna pozycja determinuje również czas, jak trzeba poświęcić, aby przebić się do top 10. Co więcej, przegląd rywali pod kątem działań SEO znacznie ułatwia późniejsze dobranie odpowiednich słów kluczowych, a także zapoznanie się ze specyfiką branży. Obserwacja innych firm z tego samego sektora jest bardzo istotne, ponieważ na podstawie ich działań, a także błędów, można wypracować unikatowy i skuteczny plan działania. Analiza konkurencji SEO rozpoczyna się od dokładnego ustalenia, kogo z rynkowych przeciwników powinniśmy brać pod uwagę. Na podstawie takich czynników, jak widoczność, wspólne słowa kluczowe czy wielkość serwisu ustalamy realną konkurencję dla serwisu klienta. Bardzo często okazuje się, że klienci mylnie pojmują, kto jest ich rywalem w kanale online. Rzetelne badanie przeprowadzone przez doświadczoną firmę pozwala znaleźć odpowiedzi na wiele pytań, które zaowocują w późniejszym okresie bardziej precyzyjnym kierowaniem konkretnych działań.

Analiza stron www pod kątem technicznym

Pozycjonowanie witryny to proces, który składa się z wielu elementów. Zaniedbanie niektórych segmentów kończy się zwykle słabymi wynikami lub znacznie wydłużoną pracą nad uzyskaniem zadowalających efektów. Niektórzy specjaliści pomijają kwestię związane z technicznym aspektem SEO. Oczywiście content jest ważny, jednak jakość kodu czy statystyki indeksowania są kluczowe, jeśli chcesz zostać liderem w swojej dziedzinie. Zwłaszcza kiedy działasz w konkurencyjnej branży.

Obszary, które bierzemy pod uwagę, można powiedzieć na kilka działów, a mianowicie:

Dane strukturalne

Szybkość ładowania serwisu

Poprawność przekierowań

Indeksowanie

Mobile

Lista elementów, które sprawdzamy, jest długa… Poniżej znajdziesz wybrane 20:

  1. Zbyt długie tagi tytułu
  2. Duplikacja meta tagów tytułu
  3. Zablokowane strony w GSC
  4. Niedziałające podstrony w pliku Sitemap.xml
  5. Brak atrybutów ALT w obrazkach
  6. Brak zadeklarowanego kodowania znaków
  7. Liczba zablokowanych stron
  8. Plik robots.txt
  9. Tymczasowe przekierowania 302
  10. Plik Sitemap.xml
  11. Brak linków kanonicznych lub ich poprawność
  12. Strona nie korzysta z SSL lub jest on niepoprawnie wdrożony
  13. Kod statusu 4XX
  14. Kod statusu 5XX
  15. Brak atrybutów hreflang i lang
  16. Uszkodzone linkowanie wewnętrzne
  17. Niski stosunek tekstu do HTML
  18. Prędkość ładowania strony www
  19. Uszkodzone linki – pliki JavaScript i CSS
  20. Więcej niż jeden znacznik H1

20

TOP 20 elementów Analizy SEO

Z jakich narzędzi do analizy stron korzystamy?

Metody badania konkurencji oraz przeprowadzania audytu witryny mogą nieco różnić się w zależności od specjalisty, jednak z pewnością każdy korzysta narzędzi do analizy stron. W naszej agencji stawiamy na znane i nowoczesne aplikacje, które pozwalają precyzyjnie analizować takie kwestie, jak profil linków, ruch organiczny, czy parametry i prędkość witryny. Stawiamy na różnorodny wachlarz rozwiązań i korzystamy zarówno z technologii dostarczanych bezpośrednio przez Google, jak i aplikacji zewnętrznych. Do każdych danych należy podchodzić w sposób krytyczny, dlatego badania witryny w naszej agencji przeprowadzają doświadczeni specjaliści. Audyt to nie tylko dokument pełen statystyk, ale przede wszystkim zbiór wniosków i objaśnień, z których można wyczytać zrozumiałe informacje.

W naszej agencji do wykonywania audytów stron www korzystamy m.in. z:

Google Search Console

Google Analytics

Screaming Frog

Ahrefs

Majestic

Senuto

PageSpeed Insights

i wiele innych...

Cena audytu SEO – od czego zależy?

W internecie można znaleźć wiele narzędzi, dzięki którym za darmo przeskanujesz swoją witrynę pod kątem występowania niektórych błędów optymalizacyjnych. Można potraktować tego typu audyty automatyczne jako wskazówkę lub ciekawostkę, ponieważ nie dają one żadnej analizy otrzymanych wyników. Darmowa analiza stron nie zawiera krytycznego oka doświadczonego specjalisty. Co więcej, w naszych audytach korzystamy z wielu narzędzi, które dają kompleksowy obraz tego, jakie błędy występują na stronie oraz w działaniach zewnętrznych. Dane statystyczne ujęte są w pewnym kontekście uwarunkowanym porównaniem z konkurencją oraz obecną sytuacją w branży e-commerce.

Kolejnym ważnym aspektem, który wpływa na cenę tej usługi, to zalecenia zawarte w dokumencie. Specjalista SEO podczas swojej pracy nie tylko wskaże błędy oraz porówna Twoją witrynę z konkurencją, ale także doradzi wymagane wdrożenia. Jest to bardzo cenne, ponieważ płacisz za dokument, który stanowi idealną podstawę do rozpoczęcia pracy nad poprawą widoczności strony www.

Dlaczego warto zlecić audyt SEO?

Pozycjonowanie www to w ostatniej dekadzie bardzo popularny temat. Coraz więcej firm zastanawia się nad rozpoczęciem współpracy z profesjonalną agencją. Wątpliwości wynikających z podpisaniem umowy jest wiele, ponieważ nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z konieczności wdrożenia zmian. Audyt SEO jest idealnym sposobem, aby sprawić, jaki jest faktyczny stan strony internetowej. Dzięki wykazaniu błędów oraz porównaniu z konkurencją wiesz ile rzeczy musisz naprawić.

Kolejną sytuacją, w której audyt jest niezbędny chęć sprawdzenia skuteczności działań, które prowadzisz we własnym zakresie. Czasami warto, aby doświadczona osoba z zewnątrz przyjrzała się czy metody, które stosujesz są zgodne z wytycznymi Google oraz czy są po prostu skuteczne. Co więcej, specjalista SEO przygotuje dla Ciebie analizę konkurencji, którą będziesz mógł wykorzystać do ulepszania swojej strategii marketingowej i sprzedażowej.

Audyt strony internetowej polecany jest każdemu serwisowi a w szczególności sklepom internetowym. Jeżeli od pewnego czasu widzisz spadki lub stagnację na wykresach widoczności, to jest to dobry moment, aby zwrócić się do profesjonalisty po fachową opinię. Mamy duże doświadczenie z zakresu SEO, jak i UX oraz content marketingu. Doradzamy naszym klientom na bardzo szerokim polu, tak aby wspomagać tworzenie spersonalizowanej strategii skrojonej pod daną branżę. Dziś SEO to bardzo szeroka dziedzina, która wymaga stałego monitorowania wyników oraz poprawiania błędów i niedociągnięć. Chcesz wiedzieć, czy Twoja witryna jest zoptymalizowana pod wyszukiwarki? Zgłoś się do nas po profesjonalny audyt SEO!