Jak fotografia 360 może pomóc w promocji Twojej firmy?

Lemur Studio > Blog  > Jak fotografia 360 może pomóc w promocji Twojej firmy?

Jak fotografia 360 może pomóc w promocji Twojej firmy?

Bardzo wielu użytkowników sieci zastanawia się, czym tak naprawdę jest fotografia 360. Można odnieść mylne wrażenie, że jest to taki rodzaj panoramy, na której widzimy wszystko dookoła siebie. Jest to tylko część prawdy, ponieważ aby stworzyć np. wirtualny spacer Google Maps konieczne jest zbudowanie panoram sferycznych, czyli takich, na których oprócz wszystkiego dookoła, widzimy również sufit oraz podłogę. Niesie to za sobą szereg istotnych czynników, o których należy pamiętać jeszcze przed podejściem do sesji zdjęciowej, ale również szereg korzyści, o których opowiemy więcej w dalszej części artykułu.

W jaki sposób tworzone są panoramy sferyczne?

Istnieje spora ilość środków technicznych, za pomocą których wykonać możemy panoramę sferyczną na cele projektu wirtualne spacery Google. Panoramę stworzyć możemy np. dzięki zwykłemu smartfonowi wyposażonemu w żyroskop, akcelerometr (większość modeli dostępnych obecnie na rynku) oraz aplikację Google Street View. Wykonanie w ten sposób fotografii 360 jest jak najbardziej możliwe, jednak zastosowanie takiego rozwiązania ograniczone jest do celów czysto amatorskich – wykonania zdjęcia w podróży, czy też podczas imprezy. Drugą opcją jest skorzystanie z dostępnych na rynku narzędzi, które automatycznie wykonują dla nas zdjęcie i składają je w mniej lub bardziej zgrabną całość. Koszty takiego urządzenia wahają się w zależności od marki od 1 000 PLN do 3 000 PLN. Gwarantują one w miarę przystępną jakość, natomiast na pewno nie najlepszą z możliwych. Jeżeli zależy nam na najwyższej jakości, ponieważ zbudować chcemy np. wirtualny spacer po firmie, to nie możemy iść w tym wypadku na żadne kompromisy. Skorzystać należy z pomocy fotografa Google, który na cele projektu Google Street View (dawniej: Google Business View) posiada najwyższej jakości sprzęt z szerokokątnym obiektywem, gwarantujący najwyższą jakość fotografii sferycznych przez długie lata. Jednym z najlepszych set-upów, jakie można użyć na cele stworzenia profesjonalnej panoramy sferycznej, jest lustrzanka Canon 5D, wraz z szerokokątnym obiektywem firmy Samyang. Następnie określić musimy przynajmniej kilkanaście punktów, z których w dalszej koleności “zlepimy” zdjęcie sferyczne. Warto, aby każdy z tych punktów sfotografowany został przynajmniej trzy razy, przy ustawieniu trzech różnych wartości ekspozycji po to, aby jak najlepiej odzwierciedlić jasne, oraz ciemne fragmenty fotografowanego pomieszczenia. W sumie stworzonych powinno zostać ok. 50-ciu, dwuwymiarowych fotografii, czego efektem będzie stworzenie fotografii 360, w maksymalnej jakości i rozdzielczości, jaka zainstalowana może zostać na serwerach firmy Google.

Postprodukcja zdjęć sferycznych

Bardzo często zdarza się, że na końcowym efekcie chcielibyśmy uniknąć pewnych elementów, które nie są możliwe do usunięcia podczas sesji zdjęciowej. Takimi elementami są najczęściej elementy zabezpieczeń, np. monitoringu. Istnieje możliwość usunięcia tego typu punktów na etapie postprodukcji zdjęcia sferycznego. Pamiętać musimy jednak że to, co ostatecznie staje się panoramą 360, na etapie postprodukcji jest jedynie odkształconym zdjęciem dwuwymiarowym, a co za tym idzie – im obiekt jest mniejszy, tym usunięcie go będzie prostsze, szybsze i nie zakłóci struktury oraz wyglądu ostatecznego zdjęcia. Bardzo ciekawym dodatkiem, z którego często korzystają różnego typu przedsiębiorstwa, jest umieszczanie logotypu firmy w tzw. “nadirze”, czyli na samym dole zdjęcia – pod butami. Dzięki temu uzyskujemy dodatkową przestrzeń reklamową, a marka jeszcze bardziej utrwala się w pamięci każdego potencjalnego klienta przeglądającego wirtualny spacer.

Jak składany jest wirtualny spacer?

Ostatecznym przeznaczeniem dla fotografii 360 jest zebranie kilku panoram oraz połączenie ich w wirtualną wycieczkę, tzw. wirtualny spacer Google. Dawniej, składanie spacerów było możliwe tylko na platformie udostępnionej przez firmę Google, natomiast w chwili obecnej korzystać możemy z wielu, różnego typu narzędzi udostępnianych przez firmy zewnętrzne. Jednym, z najlepszych programów do składania spacerów jest Panoskin, który dodatkowo umożliwia stworzenie wirtualnego spaceru z wieloma interaktywnymi dodatkami, zdecydowanie podnoszącymi wartość konwersji sprzedażowych. Potencjalny klient może wręcz kupić produkt bezpośrednio z wirtualnej półki.